Elämäntapamuutoksen askeleet 2

Vuoden alku on historiallisesti kiivainta aikaa elämäntapamuutoksille. Useat alkavat liikkumaan enemmän ja syömään paremmin. Elämäntapamuutos on aina psyykkisiä-, fyysisiä- ja aikaresursseja vaativa prosessi, joita on useimmille joululomien aikana kertynyt varastoon. Kertyneitä resursseja kuluu aina, kun täytyy oppia pois vanhasta ja uudistua.

Pysyvä muutosprosessi on pitkä ja vaativa tie, mistä johtuen muutokset vaativat suuria resursseja. Oman resurssin voi ajatella polttoainesäiliönä, mistä elämäntapamuutos syö 1/5 osan joka päivä. Mitä sitten tapahtuu, kun arki alkaa ottaa enemmän resurssia vuoden edetessä? Valitettavan usein resurssi loppuu, jolloin vanhat tavat alkavat tulla takaisin arkeen ja vähitellen muutos kohti parempaa kääntyy kohti lähtöpistettä.

"Rage, rage against the dying of the light-Dylan Thomas"

Mitä sitten ratkaisuksi? Onko jokainen elämänmuutoksen tekijä tuomittu epäonnistumaan? Omaa resurssiaan voi ja pitää vahvistaa, jotta onnistuu. Luin joulun aikaan paljon motivaatiokirjallisuutta ja  Dylan Thomasin runo jäi mieleen, mikä kertoo pojan ajatuksista kuolemansairaan isänsä vuoteen äärellä. Hänen toivonsa on, että isä ei antaisi periksi ”kuoleman hyvälle yölle” vaan raivoaisi ”valon sammumista vastaan”. Elämäntapamuutos on niin raju prosessi, että rohkenen soveltaa edellä mainitun runon spirittiä suoraan tähän prosessiin. Valon voi ajatella kuvaavan tavoitetta, minkä saavuttaakseen on ”raivottava” sen puolesta. Elämäntapamuutos on isoimpia asioita, mihin koskaan ryhdyt. Älä suhtaudu tavoitteestasi luopumiseen lempeästi, vaan ole valmis ”raivomaan” onnistumisen puolesta. Älä anna valon sammua.

Ruokavaliomuutos on monisäikeinen toimi, mikä vaatii paljon resursseja

Väittäisin, että yleisin perussyy luovuttamiseen on liian monimutkainen toimintatapa. Esimerkiksi iso ruokavaliomuutos vaatii ruoan ostokäyttäytymisen muutosta, mikä lisää päänvaivaa ruokatarvikkeita ostettaessa, etenkin jos perheessä joku muu sinun lisäksesi suorittaa ruokahankintoja. Sama koskee ruoanvalmistusta, uusia ennalta tuntemattomia ruoka-aineita tulee opetella valmistamaan. Ehkä uusi ruokavaliosi ei maistu muille perheenjäsenille, jolloin pitää valmistaa useampia ruokalajeja. Ruokavaliomuutos on monisäikeinen toimi, mikä vaatii paljon resursseja.

On opittava tykkäämään harjoittelusta

Liikunnan tulisi olla aina helppoa, mielellään kotiovelta alkavaa. Liikunnassa on hyvä muistaa, että jos aloitat sohvaperunatasolta, liikunta tuntuu viikkoja ja joskus kuukausia epämiellyttävältä. Juoksijan flow-tilan saavuttaminen onnistuu hyvin harvoilta ensimmäisten juoksukuukausien aikana. Salilla painojen nostelu tuntuu aina raskaalta. Itsensä ylittäminen ja vieminen uudelle tasolle, on sanansa mukaista kovaa työtä. Onnistuminen palkitsee aina, mutta siihen päästäkseen, on opittava tykkäämään harjoittelusta.

Tavoitteeseesi pääsyyn on monia keinoja. Esimerkiksi erilaisia laihduttavia dieettejä löytyy googlaamalla helposti satoja. Liikkumisen lisäämisen keinoja on vähintään samanverran. Miten valita juuri itselle sopivimmat? Ehdottaisin liikunnan suhteen seuraavia asioita ajatushautomoosi:

  1. Paljonko minulla on aikaa liikkua joka viikko?
  2. Mitä lajeja voin harrastaa tuossa ajassa?
  3. Mistä lajista pidän niin paljon, että HALUAN tehdä sitä joka viikko?

Huomaat varmaan, että en sano mitään eri liikuntalajien hyvyydestä tai vaikuttavuudesta. Syy on se, että alussa on tärkeintä saada liikunta osaksi viikoittaista arkeasi ja oppia tykkämään harjoittelusta. Kun tämä on saavutettu, voidaan alkaa miettiä lajien hyviä ja huonoja puolia, mikä kannattaa tehdä liikunta-alan ammattilaisen ohjauksessa.

”Syö ruokaa. Ei liian paljon. Pääasiassa kasviksia- Michael Pollan”

Ruokavaliosuunnittelu on monimutkaista tiedettä. Michael Pollan on yksinkertaistanut hyvän ruokavalion muutamaan sanaan. ”Syö ruokaa. Ei liian paljon. Pääasiassa kasviksia”. Sisältöä kannattaa ehkä hieman avata. Ruoalla tarkoitetaan perusaineksista tehtyä ”kunnon ruokaa” kuten kalaa, kanaa, riisiä, perunaa, pastaa yms. Mutta ei liikaa. Kasviksilla tarkoitetaan ruokaympyrän viherosiota, mistä saamme ison osan kuidusta, vitamiineista, hivenaineista ja mineraaleista.

"Do not go gentle into that good night-Dylan Thomas"

Elämäntapamuutoksessa onnistumisen taustalta löytyy hyvä motivaatio, mitä ruokitaan unelmoiden, intohimolla, lisätiedon hankinnalla ja itsepäisyydellä. Keskustele ihmisten kanssa, jotka läpikäyvät samaa prosessia, jolloin ymmärrät, että muutkin kokevat vaikeuksia ja jatkavat eteenpäin. Toisten kannustaminen on yksi parhaimpia keinoja lisätä omaa motivaatiotasi. Älä pelkää kaatumista, vaan opiskele turvallisen kaatumisen taito ja ylösnousemista kaatumisen jälkeen.