Elämäntapamuutos – ajatukset, sanat ja arvot

Uskotko voivasi vaikuttaa omaan hyvinvointiisi? Kysymys on ehkä jopa merkittävin kysymys elämäntapamuutoksen alussa. Jos uskot voivasi muuttua, alat kannustaa itseäsi mielessäsi ja todennäköisesti kerrot muutoksestasi muillekin, mikä vähitellen muuttaa käytöstäsi. Uusista toimintatavaoista tulee vähitellen tapoja, mitkä sisäistävät itsestäsi huolehtimisen osaksi tärkeitä arvojasi. Ajatukset, tavat ja arvot todellakin ovat suurelta osin määrittämässä tulevaisuuttamme tai “kohtaloa" niinkuin Mahatma Gandhi alla kiteyttää.

"Your beliefs become your thoughts, Your thoughts become your words, Your words become your actions, Your actions become your habits, Your habits become your values, Your values become your destiny.”

- Mahatma Gandhi

USKOMUKSET JA AJATUKSET

Onko asia todellakin näin yksinkertaista? No ei ihan - oman ajattelun kehittäminen vaatii työtä. Muutos itsessään pitää sisällään totutuista toiminta- ja ajatusmalleistasi poikkeavaa toimintaa, mikä tietenkin tarkoittaa sitä, että sinun tulee oppia jotain uutta ja alkaa toimia opitun mukaisesti. Tämä tarkoittaa lukemista ja tutkimista. Asioista kannattaa ottaa selvää. Omia uskomuksia kannattaa ehdollistaa, testata ja keskutella niistä eri ihmisten kanssa. Kuinka vaikeaa omien uskomuksien muuttaminen on? Minun mielestäni se on yhtä helppoa kuin norsun nostaminen puuhun. On se mahdollista, mutta vaatii paljon suunnittelua ja työtä.

Omaan ajatteluun voi vaikuttaa myös toiminnan kautta. Voit esimerkiksi kokeilla, miten liikunnan lisääminen vaikuttaa olotilaasi. Alatko tuntea itsesi vahvemmaksi, vireämmäksi ja ovatko yösi voimaannuttavampia kuin ennen liikunnan lisäämistä? Vaikuttaako ruokavaliosi kehittäminen samoin? Jos näin tapahtuu, niin voisitko vahvistaa uskomustasi, että näillä asioilla on yhteys ja toimintaa kannattaa jatkaa? Mitä luulet, voiko omiin ajatuksiin ja uskomuksiin vaikuttaa?

SANAT

Lähes kaikki ihmiset ajattelevat sanojen kautta. Mitä sanoja mielessäsi liikkuu? Minä pystyn, kehityn, opin, onnistun, tekemällä oppi, ahkeruus on hyvä juttu vai ei kannata, haluan levätä, ei minusta ole siihen, voin aloittaa huomenna… Jos huomaat ajatustesi olevan lannistavia, kannattaa tutkia voitsitko alkaa ajatella itsestäsi ystävällisemmin ja kannustavammin. Mikäli tämä ei onnistu, se voi olla merkki uupumuksesta tai masennuksesta, jolloin kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin. Itsensä lannistaminen ajatuksin ja sanoin ei välttämättä ole merkki psyykkisestä sairaudesta, vaan se voi olla ratkaistavissa esimerkiksi kognitiivisen terapian keinoin.  Miten keskustelet muiden kanssa? Puhutko usein onnistuvasi tulevaisuuden suunnitelmissa vai ajatteletko juuri ja juuri selviytyväsi nykyisestä tilanteestasi? Onko sanoissasi kuultavissa eteenpäinmenoa ja positiivisuutta.

TOIMINTA

Ilman toimintaa ja harjoittelua ei synny tuloksia. Kun harjoittelet oikein ja saat tuloksia vahvistat uskoasi päämääräsi tavoittamiseksi. Toimimalla osoitat itsellesi konkreettisella tavalla, että sinusta on tekijäksi.

Toimintaa pitää suojella

Tietenkin, jos toiminta hiipuu, siitä voi syntyä taannuttava noidankehä, mistä syystä toimintaa pitää suojella. Uusi toimintamalli ei ole vielä tapa, joten suosittelen kalenteroimaan toiminnot kalenteriisi, jotta muistat pitää suunnitelmastasi kiinni. Toiminnan saattamisessa tavaksi, suosittelen käyttämään liikunta- ja terveysalan ammattilaisten apua, jotta et uuvuta itseäsi ja saat varmuuden, että toimit tehokkaasti.

Tekemättä jättäminen ja passiivisuus on valinta

Toiminnan merkitystä voi tuoda esille esimerkiksi tilanteella, missä olet henkilöautossa, joka menee mielestäsi liian kovaa. Jos olet kuljettaja voit hiljentää vauhtia, jatkaa samaa vauhtia tai voit olla välittämättä vaarallisesta käytöksestäsi. Kyydissä olijana voit pyytää kuljettajaa hiljentämään ja, jos hän ei sinua usko voit pyytää häntä pysäyttämään ja poistua autosta. Voit toki myös aina sulkea silmäsi ja toivoa parasta. Jos tunnet kuljettajan ajotavan, voit kieltäytyä kyydistä kokonaan. Elämä on valintoja täynnä. On hyvä muistaa, että myös tekemättä jättäminen ja passiivisuus on valinta.

Toimintaan voi etsiä motivation lähteitä ystäväpiiristä, elokuvista, luonnosta, urheilijoista, runoista ja kirjoista. Eräs helposti löydettävä lähde on Facebook sivusto “Rajoitteet ovat vain omassa päässä”.

TAPA JA ARVOT

Jokaisella on tuttavapiirissä henkilöitä, jotka eivät lipsu omista harrastuksistaan, ruokavalioistaan tai muista suunnitelluista toimistaan kuin pakon edessä. Olen varma, että myös sinulla on hyviä tottumuksia ja arvoja. Voisiko niitä kerätä lisää? Arvot ja tottumukset ovat meille niin vakiintuneita, että emme välttämättä käsitä omaavamme niitä, vaikka ne itseasiassa ohjaavat massiivisesti terveyskäyttäytymistämme.

Oletko tietoinen omista tavoistasi ja arvoista? “ihminen on tapojensa orja”- muistathan pitää huolta, että tapasi ja arvosi ohjaavat sinua toivomaasi suuntaan.

KOHTALO

Mahatma Gandhi puhuu kohtalosta. Itse käytän mieluummin termejä tulevaisuus tai todennäköisyydet. Tietystä näkökulmasta ne kaikki ovat lähes samoja asioita. Jos olet muille ihmisille ystävällinen, on todennäköisempää, että sinullekin ollaan ystävällisiä, verrattuna siihen, jos olet epäystävällinen.

Omiin mahdollisuuksiin voi vaikuttaa

Jos polttaa 30- vuotta on aika todennäköistä, että keuhkosi vaurioituvat vai onko se kohtalo? Jos tapana on liikkua päivittäin on todennäköistä, että pysyt nyt ja tulevaisuudessa tavoitepainossasi ja voit paremmin vai onko se kohtalo? Ruokavalion suhteen pätevät samat todennäköisyyden lait. 100% varmuutta tulevaisuudesta ei voi saavuttaa, mutta omiin mahdollisuuksiin voi vaikuttaa. Varmaa on se, että kun pidät itsestäsi parempaa huolta, voit keskimäärin paremmin joka päivä, sattui elämässä sitten mitä tahansa.